Vermogens-
beheer

Lees hier alle vermogensbeheer en aanverwante artikelen

Beleggen

Lees hier alles over beleggen en aanverwante artikelen

Fiscaal

Lees hier alles over fiscaal en aanverwante artikelen

Vermogensbeheer Journaal

homeVermogensbeheer › Gebrekkige informatie vermogensbeheer

donderdag 26 april 2018

Gebrekkige informatie vermogensbeheer

10 april - door: in: Vermogensbeheer

Wanneer je iets wil gaan afnemen, of het nou een product of een dienst is, is het logisch dat voor je een beslissing neemt je je verdiept in de materie. Vergelijkend warenonderzoek is geen overbodige luxe, immers je staat voor een keuze voor de lange termijn.

Vergelijken is altijd van belang wanneer je gaat online beleggen of een tv gaat kopen. Wanneer je een huis wil gaan kopen verdiep je je in de markt. Meestal heb je al wel een idee waar je wil gaan wonen en wat het huis mag gaan kosten. Vervolgens maak je met verschillende makelaars afspraken om de huizen die je wilt zien te gaan bekijken. Als er een huis tussen zit die voldoet aan jouw wensen en eisen dan maak je nog een keer een afspraak met die makelaar om nog eens een kijkje te nemen en zo wellicht concreet te kunnen worden en een bod te kunnen doen.

Koude Kermis

Je zou zeggen dat in de vermogensbeheerwereld dezelfde werkwijze op zou gaan, maar dan kom je van een koude kermis thuis. Onlangs onderzochten wij hoe informatief vermogensbeheerders zijn. Wij hebben een grote groep vermogensbeheerders, circa 50, benaderd met een aantal vragen, waarbij wij aangaven niet tevreden te zijn met onze huidige vermogensbeheerders en zodoende opzoek te zijn naar een nieuwe vermogensbeheerder. Tevens gaven wij aan, voor wij een keuze maken, antwoord te willen op een aantal vragen, onder andere; 1. Wat is de vergoeding, 2. Hoe hoog zijn de bankkosten, 3. Wat zijn jullie behaalde resultaten.

 

Van de ruim 50 vermogensbeheerders gaf slecht één derde antwoord. Twee derde verstrekte slechts beperkte of in sommige gevallen helemaal géén informatie. Hieronder een stukje uit de correspondentie met een niet nader te noemen vermogensbeheerder:

 

‘Met betrekking tot uw vragen over vergoeding, bankkosten en resultaten kunnen we heel kort zijn’.

 

  • Onze vergoedingen zijn concurrerend;
  • De (bank)kosten die bij u in rekening worden gebracht zijn, door onze bemiddeling, onder de gemiddelden welke in de markt worden gehanteerd;
  • De resultaten over de afgelopen jaren van een neutrale portefeuille zijn bij ons over de jaren 2008-2012 boven gemiddeld.

 

Een bedroevend antwoord op een serieuze vraag. Ik vraag mij dan ook af in hoeverre vermogensbeheerders hun klanten serieus nemen. Mijn advies is dan ook je te laten bijstaan door adviesbureaus die je kunnen begeleiden bij de zoektocht naar een goede vermogensbeheerder.

Zoeken

Nieuwsbrief

Twitterfeed

@Efidenz: #positie #vermogensbeheer https://t.co/jHQsiS7ZF5
@DeeTimmermans: #Vermogensbeheerder zet #klimaatontkenners voor het blok aldus Finanz. Nieuwe trend? https://t.co/ATZfkm4XH3 VBDO… https://t.co/MagSnIxcJ4
@nielsSchreyers: Een voorproefje van eigentijds vermogensbeheer voor #belfius https://t.co/XF92CMr1LH

Volg ons op Twitter

Volg ons op Facebook